Nieuw! En vol met vragen…

Forums Onderhoud Nieuw! En vol met vragen…

Dit onderwerp bevat 10 reacties, heeft 3 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Profielfoto van bmweetje3 bmweetje3 4 maanden, 1 week geleden.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
Koop eenvoudig uw zwembad

Zwembad.eu


  • Auteur
    Berichten
  • #315072
    Profielfoto van Simone Derks
    Simone Derks
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 1
    Beantwoord : 4

    Aspirant lid

    Hallo allemaal!

    Sinds kort ben ik eigenaresse van een heus inbouwzwembad. ‘Cadeautje’ bij de aankoop van een nieuw huis 😁 Eager als ik ben heb ik me dus gestort op zwembadonderhoud en eigenlijk gaat het me best goed af. Toch loop ik tegen enkele zaken aan waarbij jullie me misschien kunnen helpen. Eerst even wat info over het bad:

    Rond, doorsnede 440cm, diepte 160. Er gaat/zit 16m3 water in. Aangesloten op een Tropico zandfilterpomp (6weg) met verwarming op zonne-energie. Begin april heb ik het hele bad leeggemaakt, schoongemaakt en gevuld met leidingwater. Waarden deze ochtend: chloor 2.4; PH 7.3 en alkaliteit 165. Temp is 25 graden. Ik meet met een aquacheck digitale meter met nieuwe teststrips.

    De vragen:

    – ondanks meerdere backwashes en rinses blijft de druk in het vat hoog: bij pompen richting de zonnepanelen (liggennop het schuurdak dus het water moet een meter of 3 omhoog) momenteel op 2,5 bar, als ik zonder verwarming pomp ligt de druk rond de 2. Als ik de pomp uit zet blijft de druk hangen rond de 1,3 Bar. De 0 heb ik m nooit zien aantikken. Dat klopt toch niet?? Hoe zou dit kunnen?
    – de alkaliteit is altijd hoog. Hoe kan ik dit verlagen? Wat is het nadeel van de hoge alkaliteit?
    – ik heb een vermoeden dat het zand in het zandfilter vervangen moet worden. Ik heb echt geen idee waar te beginnen. Is dit iets wat ik zelf kan doen? Ik durf mezelf ‘handig’ te noemen maar het moet wel goed gebeuren dus ik wil niet zomaar wat gaan aanklooien. Iemand een idee waar ik moet beginnen?
    – voor de 2de keer dit seizoen is het bad water melkwit. Ik vond het er gisterochtend al verdacht uitzien, maar na intensief gebruik (verjaardagsfeestje in combinatie met 28 graden, dan weet je het wel) was het echt helemaal wit en kon ik de bodem niet meer zien. Na een chloorshock en toedienen van vlokmiddel en heel de nacht filteren kan ik nu de bodem weer zien dus gaat het weer de goede kant op. Vermoedelijk heb ik iets te enthousiast geprobeerd het zwembad ‘feestklaar’ te maken en heb ik te snel op elkaar chloor en anti-alg gebruikt. Learning! Maar de vraag: mijn zoon wil natuurlijk dolgraag het bad in vanmiddag… kan dat nu gewoon?

    Sorry voor het uitgebreide verhaal: bedankt voor het lezen én alvast voor jullie antwoorden!

    Groeten, Simone

    #315083
    Profielfoto van Sylvester
    Sylvester
    Moderator
    Vragen gesteld : 30
    Beantwoord : 3612

    Zwembad-orakel

    1. De drukmeter is kapot. Je haalt nooit een druk van 2 bar of meer.
    2. Als de alkaliniteit een beetje te hoog is, is niet erg. Beter iets te hoog dan iets te laag. Er bestaan producten voor als je het echt wil veranderen. En anders gewoon afwachten.
    3. Waarom denk je dat het zand vervangen moet worden?
    4. Teveel producten is nooit goed. We gaan je niet kunnen bevestigen of het water zwemklaar is. Dat moet je zelf zien. Als de totale chloor en vrije chloor niet te hoog is en ook niet te laag, kan dat wel.

    #315099
    Profielfoto van bmweetje3
    bmweetje3
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 19
    Beantwoord : 459

    Zwembadspecialist

    welkom Simone,

    Altijd leuk een nieuweling met nieuwe uitdagingen, zoals Sylvester al vermelde is je drukmeter stuk. Deze kun je los schroeven en het beste even mee naar een zwembad zaak gaan of een zaak die ook verwarmingsketels verkoopt. Opeen cv ketel zit namelijk ook zo`n drukmeter voor het water.

    Om te kijken hoe je zand eruit ziet kun je meestal de bovenzijde van je filter los halen en in de filter kijken. Of je hebt een filter wat uit 2 helften bestaat dan is het makkelijk om je zand eruit te halen en anders via de bovenkant er uit scheppen mocht dit aan vervanging toe zijn. Ik persoonlijk zou het vervangen dan is dit de komende jaar onderhoudsvrij en je begint met een schone start. Misschien zijn glasparels ook een optie, zijn ongeveer net zo duur als zand. Wel de pomp altijd uitzetten uiteraard als je aan de filter of iets anders werkt. En voorzichtig zijn als je bij die buisjes komt onderin het filter dat je die niet afbreekt, ook met het opnieuw vullen eerst wat water erin en dan rustig het nieuwe zand/glas er weer in doen.
    Als je dit allemaal rustig aan doet is het goed zelf te doen.
    Dan het grote onderwerp, hoe filter je? in blokken of 24 uur of een aantal uren per dag of het filter aanzetten een uurtje voor je gaat zwemmen?
    Heel belangrijk is om je chloor op peil te houden, ook de dagen dat er niet gezwommen wordt. Voorkomen is beter dan met chemicaliën liggen te klooien als je wilt zwemmen.
    En als je producten gaat gebruiken (beter is voorkomen) dan moet je geduld hebben om het oversturen te voorkomen.
    En bij vragen horen we die wel.

    #315102
    Profielfoto van Simone Derks
    Simone Derks
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 1
    Beantwoord : 4

    Aspirant lid

    Hoi Beiden!

    Sorry: ik was éven ‘afk’ zoals we dat vroeger noemden 😉

    Maakt niet uit: bedankt voor jullie reacties! Ik ga jullie wedervragen proberen te beantwoorden.

    -dat van die drukmeter: dat vermoeden had ik inderdaad ook al; dát, of iets mis met het filter. Ik ga er een nieuw opzetten dan: dat lijkt me geen hele grote klus.
    -de alkaliniteit laat ik inderdaad even voor wat het is. Hij schommelt tussen de 150 en de 190 (heb het een beetje bijgehouden) maar verder merk ik er niet zo veel van.
    – het filterzand: ik was dus bang dat de hoge druk iets met de kwaliteit van het filterzand te maken zou hebben (te vervuild? makes sense) maar ik begrijp dat jullie, heel eensgezind, de drukmeter als schuldige aanwijzen. Dan nog wil ik graag het zand vervangen: ik heb echt geen idee wanneer dat voor het laatst gedaan is (zwembad ligt er sinds 2005 en ik heb niet het idee dat de vorige eigenaar veel meer deed dan zwemmen en er af en toe wat chemicalien in gooien). Ik hou van werken met goede spullen dus maak alles graag in orde zodat ik daar niet meer aan hoef te twijfelen. Ik ga daar eens verder induiken. @bmweetje3: volgens mij bestaat mijn vat maar uit 1 deel. Bedoel je met jouw opmerking dat ik feitelijk de 6weg-kraan moet demonteren en zo het vat in kan kijken?

    Overigens hebben we allemaal wél gezwommen zondagmiddag en zijn we allemaal nog in leven én uitslagvrij dus het is goed gekomen met de waterkwaliteit. Inmiddels is het water weer kraakhelder trouwens. Filteren-filteren-filteren heb ik meer dan eens in jullie reacties in andere draadjes gelezen 😉

    En dan dat grote onderwerp… tsja…dat is ook nog een probleempuntje als ik heel eerlijk ben. Ik ben me ervan bewust dat de pomp toch wel een uur of 9 per dag moet draaien (toch?) en met deze temperaturen zou het systeem dat zelf moeten regelen. Maar helaas doet dat het niet zo goed. Ik heb een bedieningspaneeltje van de zonneverwarming waar ik de pomp aan en uit kan zetten althans, er zijn 3 standen: ‘Ein’- ‘Aus’ – ‘Auto’. De auto-stand is eigenlijk de stand waarin het systeem zichzelf in moet schakelen als de watertemperatuur X graden lager is dan het water in de panelen… maar dat doet hij vaak niet. Ook al staat de maximum-temp op 40 en het verschil op 1 graad: de pomp schiet in 99 van de 100 gevallen niet zelf aan. Dat zie ik dan als ik thuis kom uit mijn werk:hele dag zon maar veel vuil aan het oppervlak (bad onder de bomen; nog geen afdekzeil: working on it!), dan weet ik dat die pomp niet aan is geweest. Dat is dus een ‘dingetje’. Wat ik dus dagelijks doe is de pomp manueel aanzetten. En daar merk ik ook gelijk het probleem: want soms moet ik minuscule knopje wel 15 keer overhalen voor ‘ie ‘pakt’ en de pomp aan schiet. Wat ik daaruit op maak is dat er iets niet helemaal lekker zit in de aansluiting… of er is iets mis met de pomp zelf. Vaak hoor ik wel de karakteristieke ‘tik’ dat de pomp contact maakt, maar dan schiet hij dus niet aan. Na een paar keer proberen lukt het vaak wel.
    Dus dat is wat ik op dagen als dit doe: ’s morgens in mijn pyjama naar de schuur om de pomp aan te zetten zodat ie maar voldoende uren kan maken 🙂

    Hebben jullie hier toevallig nog iets zinnigs over te melden? Als het op electra en motoren aankomt zakt mijn zelfverzekerde handigheid rap weg 😉

    En nog 1 vraag over de chemicalien: wat is nu het belangrijkste: Chloor of PH? Dilemma van gisteravond: bad helemaal schoon en helder maar PH op 7,6 en chloor op 0. Wat doe je eerst? PH op peil brengen of desinfecteren? En als de chloor op 0 staat, móet je dan shocken of kun je gewoon een kleine ‘gewone’ hoeveelheid chloor toevoegen? Heel eerlijk: ik heb echt het geduld van een peuter dus ik hem om 18.30 uur gister de Ph- toegevoegd; na 2 uur gemeten en vervolgens, omdat de Ph toen keurig op 7.2 stond, een ‘normale’ dosis chloorgranulaat toegevoegd. Daarna niet meer kunnen meten dus ik ben benieuwd naar de waarden als ik zo thuis kom.

    Potdorie heb ik weer een halve roman getypt! Laten we het erop houden dat ik graag alles wil weten 😉

    bedankt weer!!!

    #315104
    Profielfoto van bmweetje3
    bmweetje3
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 19
    Beantwoord : 459

    Zwembadspecialist

    Over de filter kan ik even niks zinnigs zeggen, heb je aan de bovenkant geen soort deksel met een klemring die je los kunt maken? alles via de zijkant doen lijkt me lastig dus denk dat er een andere werkwijze moet zijn. Een foto maakt misschien meer duidelijk als je die kunt plaatsen.

    Die regeling waar jij het over hebt heeft denk ik betrekking op de klep die je zonnecollector aanstuurt. Als de pomp niet aan staat kun je ook niet je temperatuur meten van je water, tenminste niet de juiste waarde omdat het water stil staat en dan veel warmer wordt. Maar ook hier zou een foto meer duidelijkheid verschaffen.
    Deze regeling kan pas automatisch werken als de pomp draait, dan meet hij de juiste waarden en kan daarop sturen. Dat betekent dus dat je pomp moet draaien als de zon schijnt, anders wekrt de regeling niet juist.

    Ph eerst op peil brengen, wijkt deze teveel af dan werkt je chloor niet. Als ph goed is dan met chloor bijwerken. Of je dan meteen een shock moet doen ligt ook aan hoe je water eruit ziet.

    Maar als je wat foto`s kunt plaatsen wordt het wat duidelijker.

    #315108
    Profielfoto van Sylvester
    Sylvester
    Moderator
    Vragen gesteld : 30
    Beantwoord : 3612

    Zwembad-orakel

    Als ik even mag invoegen…
    bmweetje3, het klopt niet helemaal.
    Een sturing van de 3-weg kraan voor verwarming hoeft niet persé een draaiende pomp te hebben.
    Meestal gaat die met een delta T van 5°C of meer pas aan, en bij 0.6 uit of iets in die buurt.
    Als de zon op de verwarming schijnt, loopt de temperatuur al heel snel op, je bent zo voorbij die 5°C verschil tussen temperatuur van verwarming en temperatuur van zwembad (of waar hij ook steekt).
    Als de pomp dan aanschiet, daalt de temperatuur naar een delta van 1 tot 2°C, afhankelijk van de installatie.
    Dit blijft zolang de zon schijnt.
    Als het avond wordt, of als er wolken komen, daalt de delta T onder de 0.6 en kan zelfs negatief worden. Dan slaat de pomp weer af.
    Dit moet uiteraard gecombineerd worden met een intelligentere sturing. Want op deze manier zou de pomp alleen draaien bij zon. Ze moet ook elke dag een aantal uren kunnen draaien zonder zon.

    Dus ik vermoed toch dat de sturing en die knopjes niet optimaal werken of iets defect is.

    #315110
    Profielfoto van Simone Derks
    Simone Derks
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 1
    Beantwoord : 4

    Aspirant lid

    Hoi!

    Inderdaad zou de pomp, aldus de vorige eigenaar en uit minimale eigen ervaring, vanzelf aan moeten springen zodra een hogere temperatuur dan het badwater lager is dan de door opgegeven waarde. Die nu bij wijze van test op 40 graden staat trouwens, dus zodra er een zonnestraaltje te zien is zou het systeem zichzelf in werking moeten zetten. Dat werkt dus niet optimaal. Mijn gevoel zegt dat het allemaal nèt niet lekker contact maakt en dat het daarom niet ok werkt. Dat het dus in de aansturing zit. Misschien dat ik maar even op zoek ga naar een firma die mij daarmee kan helpen.

    Vwb het filtervat: inderdaad, bmweetje, er zit een soort klemsysteem waardoor ik waarschijnlijk het hele bovenste deel kan weghalen. Ik zal zo eens wat foto’s maken en proberen te posten.

    Ik vind het wel spannend om zelf aan dat vat te gaan prutsen eerlijk gezegd. Als ik iets fout doe en de boel om zeep help heb ik ook weinig meer aan het zwembad de komende dagen! Misschien dat jullie me op basis van de foto’s op weg kunnen helpen.

    Ik meld me!

    #315111
    Profielfoto van Simone Derks
    Simone Derks
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 1
    Beantwoord : 4

    Aspirant lid

    Euh… kan iemand me even uitleggen hoe ik ook weer foto’s in een forum zet? Is echt 15 jaar geleden ….. 🙈

    #315119
    Profielfoto van Sylvester
    Sylvester
    Moderator
    Vragen gesteld : 30
    Beantwoord : 3612

    Zwembad-orakel

    Bovenaan je berichtenvenster zie je een aantal icoontjes staan. Bijna helemaal rechts staat een icoontje dat ‘image’ noemt. Klik daar maar op.
    En dan kies je ‘upload image’.

    #315126
    Profielfoto van Simone Derks
    Simone Derks
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 1
    Beantwoord : 4

    Aspirant lid

    ah.. dat kan alleen vanaf de pc dus 😉 Voilà:

    #315128
    Profielfoto van bmweetje3
    bmweetje3
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 19
    Beantwoord : 459

    Zwembadspecialist

    zie ik dat heel goed, hebben ze die leidingen vast verlijmt aan de filter en de pomp?
    Bij sommige zit wel een koppeling zo te zien.
    Dat bovenste gedeelte zit met 2 schroeven vast, die kun je los draaien en dan kun die 2 klemhelften weghalen. Als ze vast zitten even voorzichtig los tikken.
    Dan kun je in je filter kijken, tenminste als die leidingen meewerken.

    Wat betreft die sturing zonder dat de pomp draait, dan zou dus elke keer de pomp aanspringen als het verschil 5 graden wordt, ook als het zwembadwater de juiste temperatuur heeft. Dan krijg je dus zo’n aan en uit gejojo wat niet echt goed is voor de pomp en de klep staat de hele tijd op en neer te draaien. En als die voeler van het zwembadwater in een leiding zit ipv in het zwembad werkt het zeker niet optimaal.

    Hier zit geen intelligente sturing bij, tenminste niet zichtbaar op de foto.
    Hoe zet je de pomp aan?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.