Vragen betreft tyleenslangverwarming

Forums Verwarming Vragen betreft tyleenslangverwarming

Dit onderwerp bevat 23 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door Profielfoto van Zodiac Zodiac 37 minuten geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
Koop eenvoudig uw zwembad

Zwembad.eu


  • Auteur
    Berichten
  • #313596
    Profielfoto van Kanterz
    Kanterz
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 1
    Beantwoord : 9

    Aspirant lid

    Hoi ik ben nieuw op dit forum!

    De zomer komt er weer aan en dit jaar wil ik het eens met tyleen doen.
    ik heb al flink gelezen hier op het forum, alleen heb enkele vragen welke ik niet kon vinden.

    Ik zie allemaal slakkenhuisjes gedraaid met slangen strak tegen elkaar aan.
    heeft dit een specefieke reden of gewoon om compact veel oppervlak te maken?
    zelf ben ik loodgieter en voordat ik dit forum vond was ik van plan om een bouwhek 2x3mtr op mijn schuurdak te maken (zwarte golfplaten) en dan zoals vloerverwarming met tyleen 16mm een slakkenhuis te leggen zoals bijgevoegde afbeelding

    dus aanvoer gaat weg draait in midden terug en loopt gelijk langs afvoer terug naar binnen.
    stel dat ik hart op hart tussen slangen in max 5cm heb zitten, heb ik toch ook rendement van onderkant en zijkant in plaats van dat ik ze strak tegen elkaar leg?

    zover ik kan terug kan vinden op dit forum (zoeken tyleen) gaat jullie voorkeur uit naar meerderen groepen in plaats van 1 lange.
    stel dat ik het slakkenhuis patroon zoals vloerverwarming zou leggen, geldt dat dan ook?

    het spijt me als ik vragen stel die onzinnig zijn of toch ergens uit te herleiden zijn, maar het valt niet mee om antwoorden te vinden in ander mensen’s vragen.

    Vorig jaar heb ik een zelf gebouwde zonnecollector gemaakt van zwart aluminium buis welke een oppervlak had van 3mtr X 60cm buizen 20mm functioneerde prima alleen afgebroken omdat ik te weinig rendement van had in vergelijking met het zwembad.

    het jaar daarvoor had ik een koper 22mm spiraal uit een oude boiler gehaald en deze in een olieton gemonteerd, schoorsteen 3mtr hoog erop en met een simpel kunststof cv pompje het water door de spiraal pompen.
    dit werkte echt super, kon het bad zo warm krijgen als ik wou, alleen het nadeel van dat systeem is dat ik het op moet stoken omdat vriendin het eng vond en stel dat de spiraal kookte dan krijg je stoomvorming en dat schrikt af zeg maar.

    kortom ik wil een simpel systeem welke met tijdschakelaar overdags verwarmt.

    #313603
    Profielfoto van Zodiac
    Zodiac
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 5
    Beantwoord : 37

    Actief lid

    De keuze tussen spiraal dicht op elkaar of uit elkaar maakt geen verschil. Ik heb dit zelf getest. Als je ze ver uit elkaar legt heb je meer kanten van de buis die opgewarmd worden maar minder totaal aantal meter buis. Leg je ze tegen elkaar dan heb je meer oppervlakte buis maar minder kanten die bereikt kunnen worden …. netto resultaat scheelt niets.

    Zonder enige twijfel is meerdere spiralen in parallel beter dan 1 grote in serie. Trouwens als je zoals op je foto zoveel meters gaat leggen in serie ga je al een vrij zware pomp nodig hebben wil je daar nog iets doorkrijgen. beter is 6 spiralen van 10 meter dan 1 van 60 meter.

    Succes met de bouw !

    #313740
    Profielfoto van Kanterz
    Kanterz
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 1
    Beantwoord : 9

    Aspirant lid

    Heb toch gekozen om te maken wat ik hier het meest voorbij zag komen, tegen elkaar aan dus.
    Heb nu om te testen een opblaasbadje staan, 2 slakkenhuizen van 40mtr dit alles laat ik met pomp op een tijdschakelaar lopen, 30min stil 5min lopen 30min stil etc.
    Zou het beter zijn een constante flow te houden?
    Ook werkt het nu zonder bypass simpelweg omdat te heet niet kan op moment aangezien ie niet langer dan 30min opwarmt.

    Reden waarom ik twijfel komt omdat de inhoud van de langen never nooit in buurt komt van inhoud van een zwembad, maar had dit graag bevestigd dat ik beter continu flow met kleine doorlaat kan hebben.

    Klopt deze beredenering?

    #313741
    Profielfoto van Zodiac
    Zodiac
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 5
    Beantwoord : 37

    Actief lid

    Klopt, je moet een continue flow hebben. Je Delta T moet ongeveer 1 graad zijn om het meest optimaal te functioneren. Dus verschil tussen zwembad water en water uit je tyleen moet ongeveer 1 graad zijn. Is het veel hoger dan 2 graden dan moet je meer volume erdoor sturen. Is het lager dan 1 graad dan moet je minder volume erdoor sturen.

    #313746
    Profielfoto van Kanterz
    Kanterz
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 1
    Beantwoord : 9

    Aspirant lid

    Danku voor de reactie!
    Dus even simpel gezegd, kogelkraan tussen leiding vanuit pomp naar tyleen en bypass ook kogelkraan en die 2 dien ik in te regelen?

    Geldt er nog een bepaalde formule qua slang oppervlak ten opzichte van het aantal liters in het zwembad?
    uiteindelijk wil ik dus mijn opzet bad 4,5×2,20×0,80 mee op temperatuur houden.
    Kortom, hoe bepaal ik hoeveel slang ik gebruik?

    #313752
    Profielfoto van Zodiac
    Zodiac
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 5
    Beantwoord : 37

    Actief lid

    Je moet inderdaad een bypass zetten tussen je pomp en retour naar zwembad zodat je kan regelen hoeveel water er door je tyleen gaat tov hoeveel water rechtstreeks naar je zwembad.

    Men zegt idealiter een 75% tot 100% van je oppervlak. Bij jou zou dat 9.9m² zijn , echter je bad is maar 80cm diep dus daar kan nog iets vanaf. Denk dat je met 8m² perfect toekomt, maar uiteraard hoe meer hoe beter.

    #313816
    Profielfoto van bmweetje3
    bmweetje3
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 16
    Beantwoord : 308

    Zwembadspecialist

    nou is dit natuurlijk een heel lastig onderwerp, maar zonder dat je meet wat je aan en afvoer is kun je natuurlijk helemaal niks. Wil je echt met een ideale Delta T werken zul je toch iets van een automatische regeling hebben. Stel je hebt wel temperatuursensors in je aan en afvoer. Je regelt rond 10 uur smorgens je Delta T af op 1 graag. Vervolgens gaat de zon weg of er komen wolken dan is je opwarming ook weg natuurlijk. Je bent dan zelfs je water af aan het koelen.

    Ik ga ervan uit dat je altijd pompt via de collector, hoe ga je dit aansturen? Heb je een temperatuursensor die de temperatuur meet en dan je pomp inschakelt als de zon voldoende schijnt? Of doe je dit allemaal handmatig?
    Laat je alles via een tijdklok schakelen dan heb je dus kans dat de zon niet schijnt en dat je het water af aan koelen bent ipv op aan warmen.
    Als je nou wat meer info geeft hoe je het wilt doen dan kan er beter geholpen worden.

    #313818
    Profielfoto van Sylvester
    Sylvester
    Moderator
    Vragen gesteld : 30
    Beantwoord : 3278

    Zwembad-orakel

    Een ‘regeling’ om te voorkomen dat water gaat afkoelen als de zon er niet is, is belangrijker dan die delta-T. Die delta-T is niet kritisch. Als je maar een halve graad verschil hebt, wil dat zeggen dat uw systeem meer water door de buizen pompt waardoor het minder snel kan opwarmen. Maar door het grotere debiet ga je binnen ongeveer dezelfde tijdspanne het water 2 x aan een delta-T van een halve graad kunnen aanbieden en wordt het eindresultaat ongeveer hetzelfde. Omgekeerd ook zo, als je een delta T van 2 graden hebt loopt het water minder snel erdoor maar zal het water toch even snel opwarmen omdat de delta T groter is. Het rendement zit hem vooral in de constructie van de zonnepanelen/collector. Die delta-T van 1°C is een goeie richtwaarde maar geeft geen uitsluitsel over het totale rendement van een ganse dag in het volledige zwembad. Het is tenslotte een ‘lage temperatuur’ verwarming. Daar moet je water van 60°C niet proberen uit te halen.

    #313875
    Profielfoto van bmweetje3
    bmweetje3
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 16
    Beantwoord : 308

    Zwembadspecialist

    en nou maar afwachten of de topic starter nog wat meer info wil geven 🙂

    #313911
    Profielfoto van Kanterz
    Kanterz
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 1
    Beantwoord : 9

    Aspirant lid

    Die wil alle info geven die nodig is.
    alleen die regeling daar moet eens een boodschappenlijstje voor gemaakt worden.
    Ik begrijp dat ik 2 leidingen moet meten en dmv een sturing de pomp laat lopen als die delta t 1 is, allee. Hoe ik dit ga maken is me nog niet helemaal duidelijk.

    Hierbij een paar foto’s van de proefopstelling.
    (uiteindelijk over 3 weken wil ik grote zwembad opzetten, dit is puur voor te testen)

    Pomp:

    Pompopstelling:

    Kogelkranen/bypass:

    Tyleenspiralen:

    Aansluiting Spiralen:

    Bij de laatste foto twijfelde ik, of ik ze in serie zou laten lopen of zoals ze nu aangesloten zijn.
    totaal oppervlakte slang bedraagt nu 80mtr.
    Tevens liggen de 2 spiralen nu op een simpele plank, nogmaals ik ben puur wat aan het testdraaien.
    Uiteindelijk wil ik een bouwhek op dat dak leggen en die met 200mtr slang in 4 delen volleggen.

    Zoals al eerder opgemerkt door jullie, inderdaad ik ben eigenlijk hele dag aan het spelen met die kogelkranen om die delta t te waarborgen.

    Bedankt voor vervolgende reacties! ben altijd in voor suggesties/tips!

    #313919
    Profielfoto van Zodiac
    Zodiac
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 5
    Beantwoord : 37

    Actief lid

    Even terzijde, ik heb destijds ook exact dit type KIWA buizen gekocht maar ik kreeg dat met geen honderd man of macht in een spiraal gedraaid. Die buizen waren zo hard en stug dat ze een eigen leven gingen leiden …. hoe hebt jij dat in godsnaam gedaan om die te buigen in een spiraal ?

    Ivm je boodschappenijst als je dit wil automatiseren :

    Een electrische driewegkraan en wat PVC buizen
    Een solar sturing zoals Digisol of dergelijke die op basis van 2 temperaturen (ingang water en water temperatuur in zonnepanelen) de electrische kraan gaat aansturen.

    Sowieso je panelen NIET in serie, wel in paralel , dan heb je véél hoger rendement.

    #313921
    Profielfoto van Kanterz
    Kanterz
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 1
    Beantwoord : 9

    Aspirant lid

    Gewoon simpelweg cirkel per cirkel, weliswaar pal in de zon zodat slang wat flexibeler is.
    zoieso heb ik het idee dat mijn pomp veel te sterk is, zoals op foto gezien knijp ik hem 2x
    Het rare is dat ik eigenlijk niks heb veranderd aan de opstelling maar vorige week was de zon minder aanwezig maar gaf me beter rendement.
    Ik zal eens opzoek gaan naar een sturing.
    Want op dit tempo krijg ik mijn test zwembad van 1,75×2,20×0,50 niet eens warm.

    #313922
    Profielfoto van Zodiac
    Zodiac
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 5
    Beantwoord : 37

    Actief lid

    Ik vermoed dat ik dan een ander soort heb ofzo want die buizen waren beenhard en sprongen zoals een stalen veer naar alle kanten.

    Dat zou inderdaad niet echt kloppen als je zo’n klein bad niet warm krijgt.
    Heb je een ruw idee hoeveel liter/uur je erdoor krijgt?

    #313924
    Profielfoto van Kanterz
    Kanterz
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 1
    Beantwoord : 9

    Aspirant lid

    Ik schat een liter of 300 per uur.
    in 1min vang ik 5 liter op, dus zo kom ik aan die 300
    Het aparte is dat uv nu wel behoorlijk hoog is, in ieder geval hoger dan afgelopen week dus ik had meer resultaat verwacht

    #313926
    Profielfoto van Sylvester
    Sylvester
    Moderator
    Vragen gesteld : 30
    Beantwoord : 3278

    Zwembad-orakel

    Het systeem zoals jij het hebt gemaakt is eigenlijk bedoeld voor een veel grotere delta T en is bedoeld voor hoge temperaturen, bijvoorbeeld een warmwater boiler. Water loopt langzaam en je hebt alles in serie gezet.
    Hoge temperatuur wil niet zeggen dat het per definitie beter is.
    Een gewone verwarming voor zwembad is met een kleine delta T. Deze dient voor water met lage temperatuur. Die wordt meestal gewoon op de circulatiepomp van de filter geplaatst en elk element voor verwarming parallel om debiet te houden. Zo heb je een goed rendement.
    Enfin, het valt te proberen. Het zal in elk geval wel verwarmen.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.