Warmtepomp VOOR of NA de collectoren

Forums Verwarming Warmtepomp VOOR of NA de collectoren

Dit onderwerp bevat 14 reacties, heeft 6 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Sylvester 7 jaren, 2 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
Koop eenvoudig uw zwembad

Zwembad.eu


  • Auteur
    Berichten
  • #255747

    biohort
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 6
    Beantwoord : 12

    Aspirant lid

    Aangezien de diverse verhalen op de diverse fora mij nog niet geheel duidelijk zijn bij deze de volgende vraag:
    Wat is de beste plaats voor het plaatsen van een warmtepomp, VOOR of NA de EPDM zonnecollectoren?
    Als ik naar de COP curves kijk dan heeft de pomp bij water verwarmen van 9’C bij een buitentemp van 25’C een COP van 6 en heeft de pomp bij water verwarmen van 24’C bij een buitentemp van 25’C een COP van 5.
    Dit zou betekenen dat je beter het koudste water door de pomp kan laten verwarmen zodat je meer rendement hebt.

    #255748

    supermarcie
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 7
    Beantwoord : 14

    Aspirant lid

    Mijn warmte pomp staat achter de EPDM.
    Als de zon genoeg warmte geeft hoeft de warmtepomp helemaal niet te draaien.
    Als dit niet het geval is dan doet de warmtepomp zijn werk.

    #255758

    Sylvester
    Moderator
    Vragen gesteld : 32
    Beantwoord : 3981

    Zwembad-orakel

    Zo moet het :

    #255766

    BikerWerner
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 1
    Beantwoord : 7

    Aspirant lid

    Eigenlijk ben ik voorstander van nog een andere oplossing. Gewoon een extra (veel kleiner) pompje installeren enkel voor je zonnepanelen. Nadeel is uiteraard de extra kost van deze pomp, maar de voordelen wegen volgens mij zeker door : geen driewegklep nodig, filteren gebeurt volledig onafhankelijk van zonneschijn, steeds max cop voor warmtepomp, geringer stroomverbruik om zonnewarmte naar zwembad af te voeren

    #255767

    Sylvester
    Moderator
    Vragen gesteld : 32
    Beantwoord : 3981

    Zwembad-orakel

    Met het voorgestelde systeem kan je ook min of meer onafhankelijk filteren, maar is eigenlijk niet relevant.
    Als je wil verwarmen, draait de pomp. Waarom zou je dan niet willen filteren?
    Warmtepomp in combinatie met zonnecollectoren is sowieso extra complexer.
    Prijs : een pomp is misschien iets goedkoper, maar ik blijf erbij dat het verbruik van de stroom gaat toenemen.
    Op zonnige dagen (de dagen dat je meestal gaat zwemmen) moet je toch filteren. Bij warm weer extra lang.
    En dan moet je het tweede pompje ook laten draaien.

    #255768

    BikerWerner
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 1
    Beantwoord : 7

    Aspirant lid

    Misschien nog even bijvermelden dat mijn “pompje” enkel draait bij een temperatuurverschil van 4 ° tussen zwembad en collector en afslaat wanneer deze daalt tot 2 °C (in de zomer zet ik een groter verschil omdat ik dan minder warmte nodig heb en zo minder stroom verbruik). Het draait dus enkel wanneer de zon ook effectief schijnt. Mooi om te zien hoe een wolk de pomp ook effectief stopt 😉

    #255810

    shoeylae
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 11
    Beantwoord : 67

    Actief lid

    Een beter antwoord is dat ze er tussen uit mag.
    Heb twee jaar geleden een overkill aan matten op mijn plat dak gelegd en mijn warmte pomp heeft geen minuut meer gedraaid.
    Heb net nog gezwommen.

    #255811

    Sylvester
    Moderator
    Vragen gesteld : 32
    Beantwoord : 3981

    Zwembad-orakel

    Vandaag is er toch (bijna) geen zon geweest!?

    #255812

    shoeylae
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 11
    Beantwoord : 67

    Actief lid

    Ja gek he 25 gr is het laagste geweest dit seizoen als de zon even schijnt zit ik weer voor een paar dagen gebeiteld.
    Heb wel het dubbele van mijn zwembad oppervlakte liggen.
    Op warme dagen komt er water in het bad waar je je hand niet kan voorhouden, heb het eerste jaar eens een test gedaan op een paar super zonnige dagen en ben toen tot 38 graden gegaan.

    #255815

    colombus
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 11
    Beantwoord : 398

    Zwembadspecialist

    Sylvester, sorry maar wat jij daar aangeeft is allang achterhaald met de opkomst van steeds beterere filtratie en automatische waterbehandeling. Voor wie zijn chloor nog zelf toevoegt kan het nog aangewezen zijn om vele uren aan een stuk overdag de installatie te laten draaien bij flink zonnige periode. Maar een automatische waterbehandeling werkt gewoon beter als ze in blokken van een paar uur draait, je sondes zullen zeer accuraat werken en de automatische chloordosering of zoutelectrolyse moet een veel minder grote inhaalbeweging maken omdat het installatie geen 10 à 12 uur stil staat.

    BikeWerner heeft gelijk en als je puur naar rendement van verwarming kijkt is zijn opstelling de beste. Een apart circuit voor de zonnecollector heeft bovendien als voordeel dat je aparte inlaat en uitlaat vrij laag in je bad (waar het water het koelst is) kan plaatsen wat voor een ideale vermenging zorgt. Als je je collectorwater via je filtratiepomp laat lopen komt het in je bad via je skimmers en dus ook in het warmste water maar dat is tegelijk ook datgene dat het snelst afkoelt als het bad niet is afgedekt.

    Er wordt ook vaak overdreven lang gefilterd. Zelf filter ik tijdens de 2 warmste maanden slechts 10 uur per dag en in mei, juni, september zelfs maar 8 uur per dag. Telkens in blokken van 2,5 uur of 2 uur. Water is kraakhelder, geloof me en de zoutelectrolyse heeft totaal geen moeite om de waarden op peil te houden. Pompje van zonnecollector draait enkel als de zon effectief schijnt en het verschil tussen collectorwater en bad minstens 3 graden is terwijl de pomp stopt als het verschil kleiner wordt dan 2 graden. Bovendien is een aparte pomp stukken goedkoper dan een degelijke automatische 3-wegskraan en zelfs met een betere kraan van 600 EUR en meer zijn vaak problemen.

    #255816

    colombus
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 11
    Beantwoord : 398

    Zwembadspecialist

    ik bedoelde uiteraard water in het bad via de inspuiters 😆

    #255820

    Sylvester
    Moderator
    Vragen gesteld : 32
    Beantwoord : 3981

    Zwembad-orakel

    Wat bedoel je met ‘achterhaald’?
    Dan denk ik toch dat alle professionele zwembadbouwers het fout doen, want die hebben altijd een systeem met één pomp geïnstalleerd, en doen dat nog steeds zo.
    Als het echt beter zou zijn, zouden ze al lang overgeschakeld zijn naar een ander systeem met eventueel dubbele pomp.
    Ik zeg niet dat het slecht zou zijn om een apart circuit voor zonnecollectoren te voorzien.
    Maar ik vermoed dat dit verhaal vooral voortkomt uit een verkeerd begrip. Men denkt wel eens dat het beter is om het water minder snel door zonnecollectoren te laten lopen. Maar dat is niet zo.
    Je mag er gerust het water met hoog debiet door jagen.
    Dergelijke zonnecollectoren zijn erop gemaakt om op de ‘hoofdpomp’ mee te draaien tegen groot debiet.
    Het verwarmen van een kleine hoeveelheid water op hoge temperatuur (sanitair water) is nu eenmaal iets anders dan een grote hoeveelheid water een paar graden hoger op te warmen.
    Ook zijn er redelijk wat pompen in omloop, die eigenlijk niet krachtig genoeg zijn om te combineren met een zonnecollector. Dan ben je bijna verplicht om een tweede circuit te voorzien, of een zwaardere filter installatie te kopen.

    Met één kring kan alles zodanig geregeld worden dat het verwarmen optimaal gebeurt, inclusief de warmtepomp.
    Een 3-weg kraan gaat echt niet snel stuk hoor.

    Een goed chloor doseersysteem heeft nergens last van, eender hoe je pomp draait. Een sonde werkt het beste als ze continu kan draaien, niet in blokken. Maar ook hier hebben de duurdere sondes minder of geen last van. Nu neem ik toch aan dat de meesten een zwembad in de nacht afdekken. Dus de chloor zal op die momenten niet zo snel verminderen.
    Zeker als het warm is, zeker als het water boven de 28 °C is, is het aan te raden om continu te filteren. Niet alleen om het ‘filteren’, maar ook om het water in beweging te houden, en ook om continu de chloor te kunnen bijsturen. Laat uw zwembad maar eens 2 uur open liggen met water van 32 °C zonder circulatie, en start daarna eens uw pomp met chloordosering. Je zal verschieten hoe laag de redox zakt.
    Dit is uiteraard afhankelijk van allerlei factoren zoals type water, alkaliniteit, redox instelling, bezetting van het zwembad, soort filter enz…
    Ik kan mijn pomp bij 32 °C gerust een 4-tal uren in de brandende zon uitzetten. En ik kan dat dagen aan een stuk herhalen. Maar bij anderen kan het water bij de eerste uren al omslaan en een aanzet geven tot algen.

    Nog een kleine opmerking over vermengen van warm/koud water. Het zou kunnen dat je een goed vermenging krijgt. Maar let toch even op. Je gaat meestal zo’n tweede circuit maken met een kleine pomp. Wat gebeurt er dan? Het water komt minder snel in het zwembad, en dat is niet zo goed als je goed wil mengen.
    Alleen een krachtige pomp met goed geplaatste inspuiters, skimmers én bodemput (!) kan je het water optimaal vermengen.
    Of het moet zijn dat je toch een pomp met wat vermogen installeert, maar dan gaat uw kostenplaatje voor verbruik weer niet goed komen. Vergeet niet dat je extra inspuiters en uitlaten moet voorzien, met extra buis naar het zwembad, extra PVC stukken enz.. Ook die prijs moet je meetellen bij de installatie prijs van het tweede circuit.

    Voor alle duidelijkheid : ik ben niet ‘tegen’ hoor. Maar het kan geen kwaad om alles eens goed te aanschouwen.

    #255823

    BikerWerner
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 1
    Beantwoord : 7

    Aspirant lid

    Colombus, interessante gedachten over wat we doen met het verwarmde water van de zonnecollector. Mijn redenering is iets anders (maar daarom niet beter!?). Ik zuig aan via de bodemput omdat ik daar het koudste water vind. Ik stuur het terug via de gewone inspuiters omdat het warme water dan mooi boven blijft en ik onderaan het koude water behoud wat het rendement van de zonnepanelen kan optimaliseren. Uiteraard dek ik mijn zwembad wel af (alhoewel dat zeker nog beter moet) maar verkies mijn filterpomp ‘s nachts niet te laten draaien. Zo koelt enkel de bovenste laag wat af en verlies ik minder warmte dan wanneer ik continu “warmer” water naar het oppervlak zou pompen. Omdat ik ook wil vermijden dat beide pompen gelijktijdig zouden draaien (wat enkel extra weerstand zou creëren), filter ik een blok ‘s morgens rond 8 uur en een langere periode vanaf een uur of 5 ‘s namiddags.
    Ik ben nog wel een van die ‘die hards’ die nog steeds manueel chloor toevoegd. Ik ben van mening zolang die chloor van hoge kwaliteit is, geen probleem met algen. Kristalhelder water 🙂

    #255825

    colombus
    Bijdrager
    Vragen gesteld : 11
    Beantwoord : 398

    Zwembadspecialist

    Sylvester, ik denk dat de meeste zwembadbouwer gewoon niet beter weten. Bovendien betekent een extra circuit en een extra pomp ook een iets hoger kostenplaatje en dat kunnen ze wel missen omdat de meeste klanten volop prijzen vergelijken en (soms te) vaak voor de goedkoopste kiezen. Je hebt natuurlijk gelijk dat op sommige momenten het stroomverbruik wat hoger zal liggen want de 2de pomp is bijna even krachtig als de filterpomp en het water stroomt er even snel door en zoals je zelf al aangeeft moet dat ook. Maar wat ik zeker weet is dat ik mijn zoutelectrolyse veel minder vaak moet calibreren als ik in blokken filter. Ik zorg er uiteraard wel voor dat er sowieso een blok tussen zit tijdens de warmste uren. Hetgeen ik meer verbruik met mijn 2de pomp vang ik waarschijnlijk op door iets minder te filteren maar zonder dat mijn redox een echte duik moet nemen. Wat je daar zegt over de sondes klopt niet denk ik want je installatie moet echt wel een fameuze inhaalbeweging maken als je bad vele uren stilligt, het klopt dat je ‘s nachts en afgedekt minder chloor afbreekt maar na 10-12u is de redox sowieso enorm gezakt. Bij compleet stilstaand water geef je bacteriën op de meest vervuilde plaatsen (skimmers maar ook je filter zelf) ook meer kansen om zich te vermenigvuldigen die zich dan meteen verspreiden wanneer het bad uiteindelijk terug in beweging komt en je als het ware een vervuilingspiek hebt op het moment dat je terug opstart en de automatisatie moet dat bijbenen. Meet je Cl maar eens een kwartier – 20 min. nadat je installatie weer is opgestart met de fotometer.
    @BikeWerner: bij mij zit de uitlaat van mijn zonnecollector op 30 cm van de bodem en 1,25 meter van de inspuiters terwijl de inlaat op dezelfde hoogte zit aan de andere lange zijde van het bad op een metertje van de skimmers dus zo heb je een minimum aan weerstand en een maximum aan vermenging.
    Je theorie over meer rendement halen met het koelere water onderin vind ik eigenlijk wel interessant maar aangezien het water snel door de collector stroomt denk ik niet dat het een extra rendement oplevert terwijl het wel 100% zeker is dat water dat door de inspuiters komt sneller afkoelt door verdamping en circulatie aan het oppervlak. Het zou wel leuk zijn om dit eens te meten maar dan heb je natuurlijk 2 exact dezelfde situaties nodig. Het is uiteraard ook wat een persoonlijke voorkeur maar ik heb liever ook wat warmer water onderaan het bad. Het is ook super om bij de inlaat te gaan staan als de zonnecollector draait. 😛
    Desalniettemin is het fantastisch om vast te stellen wat je met een goed gedimensioneerde zonnecollector kan bereiken en eigenlijk ben ik jaloers op Shoeylae dat hij zoveel oppervlakte kon plaatsen, ik zit aan net geen 100% maar hoe meer hoe beter uiteraard. Misschien nog experimenteren met spiegels en een reuze vergrootglas
    😆

    #255827

    Sylvester
    Moderator
    Vragen gesteld : 32
    Beantwoord : 3981

    Zwembad-orakel

    Met zout elektrolyse heb ik geen ervaring. Maar ik weet wel dat het heel goed meevalt met de sondes van een automatisch doseersysteem met natrium hypocriet. In principe is die sonde hetzelfde, denk ik.
    Na een nacht stil te staan, moet die inderdaad wat langer draaien om het in te halen, maar dat is echt niet veel. Het doseersysteem doet dat ook niet in één keer, maar wel proportioneel in stukje. Allemaal fijn geregeld, dus geen probleem. De redox zakt gemiddeld in een nacht van 750 naar 730/720. Dat is geen enkel probleem.
    Over dat stilstaand water : het is nu net daarom dat men vooral bij zon en warmte aanbeveelt om continu te filteren, om te vermijden dat het water in de middagzon te lang stil staat. Het kan volgens mij (en volgens de algemene regels) beter ‘s nachts wat langer stilstaan (overdekt), dan in het middaguur. Als uw bad in de middagzon open ligt, een paar uurtjes stil staat, en dan ook nog kritisch ingesteld is, afhankelijk van het type water, dan gaat je water zeker omslaan. Want zoals je zelf aangeeft, onstaan er dan eerst en vooral algen en andere beestjes.

    En dan komen we tot mijn allereerste uitleg : zolang de zon schijnt en vooral als het warm is : circuleren – filteren !
    Dan vind ik het zonde om twee pompen draaiende te houden.

    Maar laat ons vooral je bevindingen eens weten. Meet eens wat : temperatuur , verbruik van elektriciteit, enz…
    Meten is weten.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.